söndag 5 februari 2012

Giraffer underst


Av någon outgrundlig anledning ska lillasyster ha på sig sina sommarkläder mitt i kallaste vintern. Ju kallare det är desto somrigare klänningar! Maken och jag försöker i möjligaste mån kompromissa med T-shirts utanpå långärmat, tröja under sommarklänningen eller kofta utanpå. Ungen har väl sommarlängtan precis som vi?

I ett sån kompromissförsök sydde jag ett litet att-ha-underset till lillasyster. Ett sånt som SKA vara under, förklarade jag. Ett sånt som man blir glad av att veta att det finns fast man inte ser. Tro det eller ej, men lillasyster köpte konceptet och blev jätteglad för sina sommarkläder som ska vara under! :-)

Det fina girafftyget kommer från Mina Små och linnet sydde jag enligt ett mönster från Ottobre 4/2004. Jag avslutade med en liten dekorativ rullfåll längst ned. Nr 4/2004 är ett väldigt bra nummer, förresten. Där finns även mönster på underbyxor, men detta är mitt eget. Jag har lagt säkert en arbetsvecka på att få till ett mönster jag är nöjd med. Det jag hade att tillgå var kunskapen om hur man konstruerar en bikinibyxa till vuxen i vävt tyg, sparkbyxor till barn i vävt tyg och underbyxor till barn i trikå (fast en helt annan modell än jag ville ha och med ett annat arbetssätt än jag är van vid) plus två par underbyxor jag vet att dottern tycker sitter bra.

Mönster:
Underbyxor: Eget, strl 116

Material:
Girafftyg i bomull/lycra från Mina Små.
25 mm resår från Swelogent.
Trevikt muddväv från Stoff och Stil till kantband.

Bäst just nu:
Jag lade ned massor av tid på mönstret. Verkligen massor. Det hade alldeles säkert varit lättare att ta ett par bra underbyxor och bara sprätta dem och rita av, men då hade jag ju inte vetat varför just de satt så bra eller hur man ska tänka när man konstruerar underkläder. Nu vet jag. Och nu kan jag. Tror jag i alla fall! ;-)

Sämst just nu:
Ajabaja lillebror, inte hålla hela familjen vaken på natten sådär...

9 kommentarer:

lavendia sa...

Men så fint. Fin nederkant. Inte bara hel och ren inunder.
Jag syr också ur Ottobre. Men att få tag i gamla nummer är svårt. Vårt bibliotek har Ottobre, men inte flera år bakåt.

Pernilla sa...

Snyggt set fräscht liksom om du förstår va jag menar, jag har också försökt mig på att konstruera ett mönster på underbyxa men jag vet inte lyckas inte. Blir det inte för tajt i benen så blir bakstycket för brett eller för smalt, skit svårt tycker jag. Får helt enkelt fortsätta handla i affären :)

Majtjho sa...

Men så sött. Önskar att min tjej hade godkänt något så fint.

MinaMirakel sa...

Väldigt fint underklädes set, passande tyg!/Åsa

Annikwa sa...

Vilken fin rullfåll, inser att jag måste ha haft fel inställningar när jag provade sist. Jag får nog ge rullfåll en ny chans efter att ha sett detta!
Mycket imponerande med dina kunskaper i mönsterkonstrukton! Vad härligt att kunna tänka ut själv hur det ska vara!

Syserine sa...

Superfint! har precis fått hem tidningen efter alla dina positiva kommentarer : ) Ska testa linnet till sommaren. Och trosorna. Jag är nog för lat till att konstruera själv...

hanna karlzon sa...

Åh vilket fint tyg!

Jes sa...

Gud så söt :)

Strömming sa...

Supersnyggt set! Vi har också en tjej här som vill ha sommarkläder jämt och liksom ni försöker vi med långärmat under eller tröja över.

Vem har inte sommarlängtan nu?!